Nå feirer vi syttende Mai allesammen!



Gud vad jag saknar. Nog för att det regnar 9/10 gng sjuttonde Maj i Norge men ändå... Minnen! När jag och Ranveig spelade saxofon och gick i en miljon olika tåg tills det blev mörkt ute. Fan vad mysigt det var! Men jobbigt också såklart, den vägde ju en del. Sen hade alla bunad på sig och åt massor och massor av tårtor eller blötkake som det heter på norska. Lite lektion sådär ;) Alla mammorna tävlade alltid om vem som kunde göra godaste och snyggaste tårtan, haha. Mamma brukade skämmas med sina shake and bake.... De norska mammorna är alltid sååå engagerade i 17 maj baket! Sen påkvällen efter att man gått i tåg runt runt i stan så har man olika lekar på skolgården (på bilden i bakgrunden är det min gamla Håkvik barneskole)  sen äter man tårtor och det är underhållning. På kvällen är det ett "officiellt" tåg i stan t(ill skillnad från på dagen där det är flera mindre tåg beroende på vilken skola man går i) I det stora tåget är det olika föreningar som visar upp sig, det är hästar, hundar, massor av olika orkestrar, kulturskolan, handboll, scouter... Lite som KTH-tåget kan jag tänka mig. Sen har "Russen" sitt särskilda tåg som är en väldigt stor uppvisning. Fett kul att kolla på ialf. Russ är samma sak som student fast det har inte alls samma klang. Russen går runt flera veckor i sina Russ-dräkter och gör massa bus och festar järnet. Visst är det mycket fest för studenterna men det är mer heligt och fint tycker jag med studenten. Trots att "russetia" ,som den perioden kallas, verkar skitkul är det finare med vita mössor än fula dräkter. Så jag är glad att jag är student!  

Där gick iallafall jag & syster och spelade på syttende Mai!

image348

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback